27 Ekim 2022 Perşembe

BİR HABER & BİR ANI -2-

Bir Haber & Bir Anı

-2-

Haber

“…7 yaşındaki Metehan, çiğnemeye başladığı sakızın boğazına kaçması nedeniyle nefes almakta zorluk yaşadı. Durumu fark eden 11 yaşındaki 6'ncı sınıf öğrencisi Adem, Metehan'a müdahalede bulundu.

Metehan'a Heimlich manevrasını (Rahatsızlanan kişinin göğüs kafesinin altına bir el yumruk yapılarak baskı uygulanması) uygulayan Adem, sakızın dışarı çıkmasını sağladı…

…Adem, okulda ilk yardım eğitimi aldığına işaret ederek, "Bu eğitimi, beden eğitimi dersinde okulda görmüştüm. Öğretmenimiz akıllı tahtadan bize bunları göstermişti" diye konuştu…

 (https://medimagazin.com.tr/guncel/ortaokul-ogrencisi-heimlich-manevrasiyla-arkadasinin-hayatini-kurtardi-102520 , 21.10.2022)

Anı

2004 yılında Van’da bir hafta sonu ailecek evimizde sabah kahvaltısı yapıyorduk. Üç numaralı iki yaşındaki oğlumuz, ağzına yutabileceğinden fazla ekmek parçası almıştı. Uyarmamıza rağmen dinlemedi. Sonra birden çırpınmaya başladı, boğazını tutuyor, nefes almakta zorluk çekiyordu. O telaşla parmağımı ağzına sokup lokmayı çıkarmaya çalıştım, ama nefes borusunun tümden tıkanmasından korkarak zorlamadım. Zira nefes alış verişi devam ediyordu. O telaşla aklıma acil durumlarda uygulanan “Heimlich manevrası” da gelmedi. Hızla paltomu giyip pijamalarla arabaya binip doğruca yakındaki hastanemizin acilinin yolunu tuttum. Yolu tam yarılamışken bir bariyeri geçerken araba zıpladı. Tam o esnada oğlumuzun ağzındaki lokma dışarı fırlayıverdi ve solunumu rahatladı. Biz de derin bir oh çektik. Sorun bitince acile gitmeye de gerek kalmadı, izimiz üzere geri eve döndük, sevindik, şükrettik. Halbuki Van Tıp Fakültesi’nde stajyerlere “solunum ve yemek borusu yabancı cisimleri” dersini ben anlatıyordum ve bu konuda birçok çalışmam dahi vardı. Bu acil vakada bir hekim gibi değil bir ebeveyn gibi hareket etmiş, vakayı sükûnetle ele almamış, acil durumlarda uygulanabilen bir manevra (Heimlich) hatırıma bile gelmemişti. Siz, siz olun benim yaptığım hatayı kesinlikle yapmayın. Habere bakarsanız 11 yaşındaki çocuk bile bu manevrayı biliyor ve arkadaşını kurtarıyor, belki de nefessiz kalıp ölmesini veya beyninin hasar görmesini önlüyor. Şimdiki çocuklar bir harika.





2 yorum:

  1. Çok geçmiş olsun hocam, hayati bir konuya değinmişsiniz. Ben de bu konuyla ilgili kamu spotu hazırlanıp ulusal kanallarda yayınlanması gerektiğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güzel olurdu, fakat bu bizi aşar, hepimiz elimizden geleni yapmakla mükellefiz, ben bana düşeni yaptım, siz de bu yazıyı sosyal medyanızda ve whatsapp gruplarınızda paylaşarak kendi üzerinize düşeni yapabilirsiniz, ilginiz için teşekkürler

      Sil